Voortgang
Besturing
Voor de besturing van onze game gaan we
gebruik maken van de Wiimote en Nunchuck, de welbekende controllers van de
Nintendo Wii. Tot nog nu toe gaat de implementatie van dit onderdeel zeer
voorspoedig. We zijn ondertussen zover dat het mogelijk is om een cursor te
besturen met de Wii-mote. Natuurlijk is dit nog niet hetzelfde als een volledig
bestuurbaar konijn, maar het is een goede eerste stap. Deze hebben we onder
andere kunnen behalen door de public library van de Wii-mote die op internet te
vinden is. Verder hadden we een bluetooth ontvanger nodig zodat de Wii-mote met
de PC kon communiceren. Om met de Wii-mote naar het scherm te kunnen richten en
hem als een soort muis te kunnen gebruiken hadden we ook nog een sensorbalk nodig
die infrarood uitzend. Wij hebben hiervoor de sensorbalk gebruikt die standaard
bij de Wii wordt geleverd. Een andere, mogelijk iets minder praktische
oplossing, zouden twee kaarsen zijn. Kaarsen zenden namelijk, net als de
sensorbalk die we nu gebruiken, ook infrarood licht uit.
De
volgende stap waar we aan gaan werken voor dit onderdeel is de implementatie
voor Jazz zelf. Zo moet hij uiteindelijk kunnen richten en schieten naar de
cursor van de Wii-mote. Dit vereist bovenop Wii-mote implementatie ook een
uitbreiding van de sprites van Jazz. In de originele serie is het namelijk
alleen mogelijk om recht vooruit te schieten. Ook moet Jazz nog bestuurd kunnen
worden met de Nunchuck.
Implementatie
Wij zijn natuurlijk ook al een stuk verder met
de implementatie van het retrospel. Zo is het ondertussen mogelijk om net als
Jazz te kunnen springen, rennen en sprinten. Verder versnelt Jazz als hij
langer aan het rennen is, ook kan hij op die manier al hoger springen. Ook kan
Jazz al ‘helikopteren’. Hierbij gebruikt hij zijn oren als wieken van een
helikopter om in de lucht te kunnen zweven. We zijn nu bezig met het toevoegen
van de vijanden en de daarbij behorende AI. Ook zijn we bezig om te zorgen dat
Jazz kan schieten. Hierbij hoort dus ook dat Jazz kan richten, met Wii-mote en
muis. Dat laatste voor alle programmeurs die thuis geen Wii en bluetooth
ontvanger hebben. Ook zijn we bezig met het implementeren en nabootsen van de
HUD uit Jazz Jackrabbit 2.
Graphics
Ons graphics team, Arno en Jimmy, zijn ondertussen druk bezig alle
spritesheets werkend te krijgen. De progress die hiermee wordt gemaakt is
ontzettend motiverend, omdat ons spel daarmee meteen zo’n sterke ‘Jazz-vibe’
krijgt. Natuurlijk is iedere stap die we maken belangrijk en leuk, maar juist
op dit gebied is het verschil zo sterk merkbaar. Ook wordt er in dit onderdeel
hard gewerkt aan het implementeren van zoveel mogelijk gore als maar mogelijk.
Zo heeft Olaf laatst een werkende particlelibrary toegevoegt zodat we daar nu
ook met zijn allen mee kunnen kutten. Het huidige plan is hierbij om een grote
hoeveelheid bloedparticles en een scala aan botten te laten spawnen als een
vijand sterft.
En dan nog even
We worden de laatste tijd helemaal platgebombardeerd met e-mails en brieven met de vraag waar toch de naam Demiurge Gaming vandaan komt. Hierbij valt op dat tot nog toe iedereen erg positief is, één iemand noemde het zelfs de ‘name of the century’. Iemand anders schreef dat ze haar eerstgeborene naar ons bedrijf wilt noemen.
Dus hoe zit dat,
hoe zijn we nu eigenlijk op deze geniale naam gekomen? Zoals het eigenlijk bij
alle goede ideeën zit, is het eigenlijk heel simpel. De eer komt in zijn geheel
toe aan Guyon en Joost. Dit duo zat in de bus, net een enerverend college
achter de rug, terwijl ze zaten te peinzen over de naam. Guyon was, zoals
altijd, muziek aan het luisteren. Hierbij ontsprong het idee om gewoon de lijst
met muziek af te zoeken naar een goedklinkende naam. En zo is het geschied.
Simpel doch efficiënt, overeenkomstig
met de grondbeginselen van ons bedrijf.
Wow, echt helemaal geweldig, ik ben zo enthousiast over jullie!!!
BeantwoordenVerwijderen